~Skogshäxan~

fredag 2 september 2011

Septembermist

Ja, mitt bloggande går sannerligen i vågor. Och på sommaren blir det väl inte så mycket skrivande, tyvärr..
Men det är just det. Jag vill komma igång igen med mitt skrivande, jag skrev långa noveller i min
senare barndom och ungdom, fram tills jag var runt tjugo år.
Sen avtog min skrivarglöd, ork och min koncentrationsförmåga, som redan varit dålig innan, försämrades.
Så hur kommer man igång med skrivandet igen? Och var skriver man?
Förr skrev jag i stort sett alltid för hand, och det är en annan känsla i det. En berättelse är på något vis organisk. Så för att verkligen kunna leva sig in i den, måste jag på något sätt vara nära den, vara nära orden, se bokstäverna flyta fram under min hand med min högst organiska handstil.. haha. För när man skriver, eller jag iallafall, så blir sällan eller aldrig en bokstav en annan lik, vilket är lite av charmen.
Så känner man doften av pappret, av pennans bläck..
Det negativa är väl att det kan vara ganska jobbigt fysiskt att skriva för hand.
De flesta känner väl till känslan av skrivkramp?
Det är så tragiskt också, när man skrivit fyrtielva sidor för hand och sedan renskriver dem på dator, och det blir två A4. Yay.
Börjar iallafall med att blogga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar