~Skogshäxan~

lördag 1 oktober 2016

Välkommen oktober!


Just want to say.. welcome october. And Halloween the 1'st, sort of.. In Sweden we hardly celebrate Halloween at all, wich is really sad in my humble opinion. 
But as I am a pagan and celebrate Samhain, I allready have a Halloweencelebration right there. I also try to do something festive around the house, and sometimes go to partys.
But I so wish we celebrated like in the U.S. around this time of year! With pumpkin spiced loveliness and lots of cool things in the stores, and decorating our gardens and for it to be totally normal for adults to dress up and walk the streets that way.
I also am quite in love with autumn as a season, love all the beautiful autmncolours in nature, the stormy weather, that it´s chilly enough to dress in layers (forestwitch you know.... ;) )
So, well.. welcome fall, and welcome october!

Välkommen, välkommen hösten...! För det börjar väl äntligen bli höst nu va? Sommaren höll sitt grepp om året otroligt länge må jag säga.. Sakerna som växer i våra odlingsbäddar var nog ganska tacksamma, men själv har jag ledsnat. Vill kunna klä mig i mysiga stickade tröjor och sjalar, lager på lager, bära långkjol utan att någon geting flyger in under och sticker mig (har hänt)...
Ja kyliga vackra höstdagar med klar luft och brinnande färgskalor så som denna varit är verkligen toppen! Men även de fukttyngda dagarna med mjuk omslutande dimma då man med gott samvete kan ligga på soffan och läsa, eller nätterna med höststormar som känns magiska.. är fina. Det enda som är trist är om det bara är grått, grått, grått i dagar och veckor, det kan göra mig ganska deppad och säkert många med mig.

Något jag tycker det är trist att vi inte har här i Sverige är Halloweenfirande. Som gothare, och bara allmänt en person som kan tycka att livet kan behöva mer fest och mystik och uppiffning, ser jag med dreglande blick på youtubevideos från usa där de handlar pumpadoftande ljus, vackra prydnadssaker, firar lite till mans med att dekorera trädgårdar och ses på roliga fester där det är helt okej för vuxna att klä ut sig. Barnen kör trick or treat, bus eller godis, och det tror jag min dotter skulle tycka vore roligt om några år. Särskilt som det där med att gå påskakärring i påsktider verkar vara på utdöende, tyvärr. :(
(Varför har folk blivit så tråkiga? Ute på byn ser alla ut som kloner mer eller mindre, alla ser ut som små karriärister och ve den som sticker ut.. kanske inte ens för att man vill att andra ska titta på en utan bara för att man tycker andra kläder är finare och passar ens själ bättre.)

Nåväl... välkommen hösten, och välkommen oktober!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar