~Skogshäxan~

måndag 25 maj 2015

Balsammetoden

Eftersom jag inte direkt behandlat mitt hår vänligt i det förgångna, och det därför är ganska slitet, trots att jag toppar det (själv) titt som tätt så tänkte jag testa balsammetoden.
Man tvättar alltså håret med balsam istället för schampoo, vilket gör håret och hårbotten mindre uttorkat.
Det kan ju verka som håret inte blir lika rent, men det ska det faktiskt bli, balsamet gnuggas ju runt och mekaniskt löser upp fett och smuts. Så använder man ett balsam som inte är så fett, jag har coop x-tras balsam för normalt hår, och ett fetare balsam i topparna.
Vi får väl se hur det känns och funkar.
Finns jättemycket att läsa om balsammetoden om man vill - google is your friend.
Kanske kan göra ett inlägg senare om jag tycker balsammetoden är något för mitt hår ;)
Försöker även vänja håret vid att inte tvättas så ofta, samt har slutat använda plastpiggsborste och använder borste med "svinborst" (? hoppas det inte är riktig..) istället.
Här ovanför ser ni lite förr och nu-bilder på mitt hår; det var sönderblonderat förr och jag la även i lite piffiga färger men även om jag tycker det är jättefint med udda färger så kände jag mig inte riktigt hemma i det, plus att det slet så på håret att blondera. De brunhåriga bilderna är från idag, efter att ha kört den första rena "balsamtvätten", håret kändes väldigt mjukt iallafall och inte ofräscht heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar