~Skogshäxan~

tisdag 17 juni 2014

Vardagen just nu

Just nu är allt lite av ett blurr, sömnen är det inte mycket med och migränen följer som ett plåster, dagligen, men så blir det väl lite med en nyfödd bebis som har magknip och dessutom träligt nog åkte på förkylning (det gjorde förövrigt hela familjen).
Men det är så spännande  att följa hennes utveckling! Hon blir alltmer "vaken" och iakttagande av livet omkring henne, tittar med stora blå ögon på det som händer och sker.
Hon ökar fint i vikt, längd och huvudomfång. Ammar på bra. :-)

Elviras och mina dagar uppfylls av hennes behov,  sömn, mat, gos, blöjbyten, något klädbyte eller två, skoj (vilket för en liten bebis kanske är att sitta i babysittern och gunga och titta sig omkring eller vara ute och gå i naturen med vagnen).

Trist bara med hennes magknip, det är inte kul i mammahjärtat att se henne ha ont. Och man blir trött, mycket tid går åt till att vagga, bära, lugna. Vilket gör sömn och städning lidande.
Socialt liv orkar jag knappt tänka på, utanför familjen. Tackolov var jag inställd på att det kunde bli så, innan, så det gör inte så mycket. Men undrar hur en del nyblivna mammor hinner baka, fika på stan och allt möjligt? Alla bebisar och mammor är förstås olika :)
Och jag tror på att ta det lugnt första tiden, främst för bebisens skull.

Själv är man så känslig med, häromdagen rann tårarna bara för att jag älskar min dotter så himla mycket. Haha :)
Men hon är så himla perfekt tycker jag, underbara bebis! <3

Vad har mer hänt då.. Jo Tove har haft skolavslutning och det var så fint och bra och hon var så fin i sommarklänning och sitt långa hår. :) Och rektorn höll inte ett megalångt tal denna gång, tjo.
Patrik har en veckas semester nästa vecka, träligt nog är Tove på västkusten då (men skoj för henne såklart) så vi tar det nog mest bara lugnt. På fredag är det ju midsommar och då ska jag och bebis och kanske Patrik till våra vänner Robbie och Marias firande här i Östansjö på eftermiddagen för lite grillning. Och så står två kompisvisiter på agendan för veckan som följer och sedan vår vän Gunnars fest helgen därpå. Men förutom det så blir det lugnt...

Pysslar lite med mina växter, kollar på tv-serier och umgås med familjen då, så spännande att läsa om är det kanske inte, men för mig är det spännande, att vara förälder, lära känna sitt barn, en ny fas i livet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar