~Skogshäxan~

söndag 11 januari 2015

Naturögonblick augusti - oktober 2014

Far och dotter i havet

Vindkraftverken vid Skrea strand

Molnig vy..

Sand mellan tårna, snäckor och salt

En ovanligt fint belägen parkering..

Vindpinat hav

Mannen och barnvagnen..

Hav och fåglar

Plommonplockning i trädgården!

Mums för de stora, kul att klappa på för de små

Skattungbyn, Dalarna

Skattungby kyrka

Fina dalarna..

På besök i tjusigt växthus med citroner

Höns!

Skulle vilja ha höns igen.. men ack så mycket jobb

Bildskönt Skattungbyn

Kål..

Utsikt

Höstmys

Dimhöljd by

Även här hemma hade hösten tittat fram

Höst

Bladen lyser likt eld

På promenad 

Bland löven

lördag 10 januari 2015

Ja jisses (tid som gått, varning för bildbomb m.m.)

Jag erkänner mig som sjukt dålig på att blogga.. brukar lägga upp lite vardagsbilder/ texter på min dayviews och instagram, det är lite enklare än att författa en längre text här.

Men ja det har ju gått ett halvår ungefär sedan jag bloggade sist och såklart har Elvira växt en hel del sedan dess! Min lilla plutta <3
Här i dagarna fick hon en ny liten kusin också, en flicka. Förutom sin storasyster har hon nu två små kusiner (i mer samma ålder) att leka med, det känns skoj.

Vad har hänt då, i stora drag? Vi har varit på två resor, till västkusten och dalarna. Tove har gått ena terminen av sjätte klass. Elvira växer så det knakar och sitter upp, hasar (bakåt än så länge) och står och vaggar på alla fyra så krypandet är nog inte långt borta.
Elvira döptes den åttonde november när hon var ett halvår och en dag :)
Elviras dop

Elvira och morfar

Vi har varit förkylda fyrtifjorton gånger och jag har skållat mig halvt fördärvad på kokhett te och har just nu omslag på benen som måste bytas av sköterskor... klantigt, tur Elvira inte satt i knäet!
Plus urinvägsinfektion som inte vill släppa, förkylning och den obehagliga nyheten att min pappa ska opereras så kunde året startat roligare.

Men fördelen, eller vad man ska säga, är att jag inte orkar så mycket så får väl ta tag i bloggen igen.. ;)

Elvira och pappa Patrik vid havet på västkusten

Elvira doppar fötterna i havet för första gången!

Tove i vindpiskat hav
Mys!
älvan
Skattungbyn, Dalarna

Elvira och mamma









fredag 11 juli 2014

Pappas födelsedagsfirande.

Idag fyller min pappa 79 år, så Patrik, Elvira och jag åkte hem till honom för att äta lite tårta och annat gott med honom och Ingrid. (Tove var trött och ville hellre stanna hemma och läsa).
Det märks att han är glad i sitt barnbarn och det värmer mitt hjärta.

Ingrids goda bananjordgubbstårta!

Ingrid hade även bakat lite annat gott.

Elvira och mamma :)

Tre generationer :)

Gipspyssel!

Skaffade för ett tag sen en sats för att gjuta hand och fotavtryck i gips. :-)
För att gjuta av Elviras små händer och fötter.
Man gick först göra som en trolldeg av mjöl, salt, vatten och matolja. Där doppade man händer och fötter.
Sedan hällde man gips i formarna. Det var ganska bökigt kan jag säga, men kul att ha sedan.





Nedslipade och färdiga tavlor :) tyvärr sprack de litet men det gick att limma.


söndag 29 juni 2014

Morgon

Inatt ville lillpluttan amma typ fyra gånger, ser nästan i kors :-p Somnade med henne på armen vid ett tillfälle. Hon vill iofs helst sova där, men jag vill att hon sover i sitt babynest, det känns lite tryggare och så kan jag röra mig obehindrat, känns inte som jag kan slappna av och få djupsömn annars = vaknar med migrän m.m. som idag.

Igår kom Tove hem! Vi satt och pratade en massa, kikade på de fina fotona hon hade tagit, m.m. Min älskade stora unge, har varit hennes bonusmamma i nio år nu, vilken utveckling man fått följa till den härliga person som hon är nu.

Igår var vi på Gunnar och Annikas sommar(stuge)fest. Det var väldigt trevligt! Synd bara att det regnade så. Men det var skoj att träffa lite gamla och nya bekanta, särskilt för Patrik.
Idag står Wadköpings medeltidsmarknad, både Tove och jag gillar den, jag skulle nästan som kunna bo där, underbar stämning, musik, dofter... :-)

Nu ska jag prova att vila lite till, Patrik har Elvira hos sig i köket ett tag och Tove har inte kikat ner till oss än.

Lyckades ta lite bilder när mammas bebis var glad! Som jag lägger upp här.
Kvalitén är inte så bra då jag valt att krympa filerna så de inte ska vara lockande att sno.