~Skogshäxan~

måndag 12 maj 2014

Nu är hon här!

Elvira föddes 13.02 den 7:e maj. Hon vägde 2820 gram och var 48 cm lång. Välkommen till världen!

tisdag 18 mars 2014

Föräldragrupp m.m.

Idag var Patrik och jag på första träffen med föräldragruppen. Är alltid nervös inför att träffa nya människor, särskilt i grupp, men det gick relativt bra ändå.
Patrik var min klippa <3
Så var det skönt att min vän Liselott + sambo också går i samma grupp.
Vi pratade lite allmänt om att få en bebis och fick se två informationsfilmer. En och en halvtimme blev lite småsegt tyckte jag, har svårt att fokusera så länge.
Men ja, positivt ändå, alla 5 paren (exkl oss då) kändes trevliga. Så vi har tänkt fortsätta gå, är ju bara fyra träffar allt som allt och en hel del bra info även om jag tar ett och annat med en nypa salt.

Efter det så for P och jag iväg till Marieberg (köpcentrum). Det börjar ju bli dags att handla bebisens saker nu, mycket har vi fått, men en del saknas. Det mesta ska jag handla, men eftersom jag just nu bara har min 75% pension + bostadstillägg är det ganska fattigt. Efter babyn är född får jag ju lite mer att försörja oss på, men det är ju nu innan man vill köpa utrustningen så det är klart när barnet kommer.

Patrik ska iallafall köpa babynestet, de finns för rimligt pris på Tradera. De på BB rekommenderade att man hade ett sådant, och de vänner som haft ett har varit supernöjda. Så behöver han väl kanske skaffa lite "sänggrejer" till barnsängen som ska stå hos honom. Som särbos behöver vi ju två av just sängarna. Det andra är ju flyttbart.
Jag skall skaffa madrass, täcke, kudde, sängkläder till en begagnad säng jag får av en vän, skötbord, babysitter, febertermometer, bröstpump, blöjor, nappflaskor och nappar. Bärsjal, vagn och åkpåse får vi av vänner, så himla snällt. <3
Bilstol hyr vi nog av försäkringsbolaget P har bilförsäkring hos.
Hm vad mer... bebisfilt... ja allt köps ju inte nu på en gång.
Bebiskläder har vi fått massor av, och fina är de med! Men lite vill man ju få köpa själv, så idag köpte jag lite kläder till lillan och hennes första paket blöjor <3 och våtservetter från Änglamark för de ska vara bra.

Vad annars då...
Mår ju inget vidare nu och skulle gärna föda imorgon! Går idag in i vecka 33, dvs 32+0. Och därmed 8:e månaden.
Patrik och jag har haft det lite jobbigt, men det känns bättre nu. Det är ju en stor sak att psykiskt och fysiskt anpassa sig till, att det kommer en liten plutt.
På torsdag är det sista gången med gravidyogan och då ska ens partner även vara med. Så det blir ju lite spännande ;)

En tråkig sak är att vår älskade voffe flyttar på fredag. Vi är ju fodervärdar och hon får flytta tillbaka till sin kennel då. Våra allergier börjar ta ut sin rätt, sen är hon inte riktigt lämpad att ha runt spädbarn, iallafall inte om man inte behärskar hunddressyr bättre än vad vi gör. Men kommer sakna henne så sjukt mycket, det känns som jag sviker henne. Vet att hon får det bra på kenneln, men vi är ju hennes familj.
Men ja, nu får det väl bli så här.

Med vårt andra barn, min bonusdotter, är det bra, hon fick nya fina kläder och skor häromdagen. Och hon har blivit så sjukt bra på att måla! Annars är det hästar som gäller, och tv-serier. :-) Och kompisar förstås.

Nu avrundar jag detta långa inlägg, kan inte sova nåt vidare pga gravidmagen, känner mig strypt av trycket särskilt när jag ligger ned, och får dessutom sura uppstötningar.
Men natti på er!

måndag 3 mars 2014

Foton + moster.

Min vän Liselott och jag med våra magar (vi är i samma vecka!)

Älskling och jag har börjat på gymmet :D

Magen, som har växt en hel del till.

Har ju fått upp kontakten med min moster, efter ca tio år, känns kanon faktiskt.
Hon har suttit ganska själv på sitt håll utanför Stockholm och jag ganska själv här på mitt håll.
Har ju min pojkvän och hans dotter och träffar då och då min pappa och hans särbo,
Men kan erkänna att särskilt nu under graviditetens senare del så har jag verkligen börjat sakna min mamma... Känns jobbigt att ha varken mamma eller syster som man kan finna stöd hos.
Ens pojkväns förståelse är ju ändå ganska begränsad inför allt detta med att vara med barn, tror inte han riktigt kommer förstå detta med bebisen förrän den föds och ligger i hans famn!

Men min moster vill komma hit och hjälpa mig efter att min dotter är född, känns jättebra. Hon är härifrån trakten och vill nu även flytta tillbaka hit, att åldras i en lägenhet i en stockholmsförort utan familj eller gamla vänner är väl ingen höjdare. Även om hon har vänner där så längtar hon tillbaka hitåt.

Så nu försöker min pojkvän och jag att hitta en lägenhet åt henne. Hon är 72 år och har inte internet så det är ju lite svårare för henne att leta, hur gjorde man innan internet... gick till biblioteket och lånade en telefonkatalog över det område där man sökte information... ja det är krångligare i allafall.
Så ska väl nämnas att Patriks familj bor här på orten och det känns ju också skönt, att ha dem nära, även om min kontakt med dem inte är så stor, men jag är lite rädd för att belasta dem med, de har ju sina liv.

Nya tag.. och orosgnäll! Hoppa över om ni vill ;-)

Jag är ledsen att jag är en oerhört sporadisk bloggare..!
Jag bloggar ju dagligen på dayviews eftersom det är så smidigt med den appen på telefonen. Och jag
ärligt talat mest tar kort med mobilen sådär i vardagen. Är rädd om min kamera och därför får den mest åka med om det är något särskilt som det ska tas kort på.
Men min dayviews är endast öppen för godkända vänner eftersom jag skriver ganska privat där. Tro mig,
ni missar inget - det är mest gnäll om min hälsa och oro för framtiden.

Har inte direkt haft den lättaste graviditeten tyvärr.
Mådde illa dygnet runt till femtonde veckan. Sedan har det varit trötthet, flåsighet, hjärtklappning megamum, foglossning så jag periodvis knappt kunnat gå, förvärkar så fort jag tar en lite längre promenad, migrän,
utdragen tand med extrem smärta i två veckor då det inte ville läka och nu influensa (eller influensaliknande förkylning) som nu verkar ha blivit en bihåleinfekton. Suck!

Då jag lider av stark oro, ångest och svår panikångest så har jag varit helt inställd på att göra ett planerat kejsarsnitt. Men nu har jag börjat omvärdera det. Även om jag kan hyperventilera av skräck inför tanken på en vaginal förlossning så vill jag nog ändå försöka.
Jag hade oturen att föda nästan sist i min vänskapskrets - något som medfört att jag har hört mina vänners alla katastrofförlossningsberättelser. Vi talar nu hjärnblödningar, proppar i benen, flera liters blodförlust ihop med akutsnitt, felsatta epiduraler osv osv... Konstigt man blir skräckslagen?!
Är mest rädd för att mitt hjärta inte ska orka hela vägen. Har lidit av hjärtklappning och dubbelslag sen tonåren, vilket bara blivit värre med tiden. Så min hjärtmuskel känns överansträngd och ganska trött.
Har även en liten förkalkning i hjärnan som kan flytta sig i värsta fall. Men jag håller tummarna!
Önskar jag hade råd med en s.k. doula, dvs en erfaren och någorlunda utbildad kvinna som kan följa med mig på förlossningen. Men de kostar runt 10 000 kr så det är ju bara att glömma, tyvärr.

fredag 24 januari 2014

Hjärtljud.

Idag fick vi för första gången höra vår dotters lilla hjärta slå. <3
Min särbo Patrik filmade det hela.  Han var inte helt van vid min mobil så vinkeln blev lite som den blev.. ;-)
Men det är ju ljudet som är det viktiga.


söndag 12 januari 2014

Miljönörd.

Som en del av er vet, så är jag något av en miljönisse.
Samtidigt är jag usel på att sopsortera och spara vatten (jag älskar att bada, så är det bara) så perfekt är jag långt ifrån.
Just nu bryr jag mig ju mest om sådant som kan skada den lilla inuti mig och mig (eftersom jag är "värddjuret" ;) )
Naturskyddsföreningen har bra, och pålitliga tips. De går inte ut med information som inte verkligen är testad, och de är inte fanatiker, du kan äta lite kött, men det ska vara ekologiskt.. osv.
Själv äter jag vegetariskt och fisk. Men sedan jag blev gravid kan jag ibland smaka pyttelite kött också.
Här kommer några bra tips för dem av er som har barn i förskolan (men även er andra förstås:)

 1. Gallra bland plastleksakerna (rensa bort mjuka plastleksaker främst)
2. Nobba lek-elektronik (gammal elektronik som hamnat i leklådan. De är inte tillverkade att vara leksaker och har mindre hårda miljökrav.)
3. Skippa skumgummi (innehåller ofta bromerade flamskyddsmedel).
4. Tvätta nya gosedjur och textil.
5. Maxa ekomaten (innehåller mindre bekämpningsmedel m.m, ja du vet..)
6. Skrota konserverna (har ofta en ytbehandling på insidan som kan släppa det hormonstörande ämnet bistenol A). Kartongförpackningar är ofta bättre.
7. Värm mat i micron utan att använda plastkärl, använd tex porslin, metall osv.
8. Undvik handskar av vinyl (när man tex byter på barnen, lagar mat, städar).
9. Kolla om skötbordet innehåller skumgummi eller har överdrag av PVC-plast. Gäller även barnens sovmadrasser.
10. Städning är viktigt då miljögifter samlas i dammet. Såpa är det bästa att rengöra med, och varmt vatten.
Microfibertrasor är bra.
11. Använd parfymfritt. (Parfym innehåller ofta ett hormonstörande ämne samt kan ge astma och allergi.)

Bebis.

Ja, bebis på väg här då... är i v 23 nu. <3
Vi väntar en liten flicka :-)
BF är den 13 maj. Önskar det var nu (eller ja helst igår då... ;) )
Blir ju rätt rejäl åldersskillnad på barnen då min särbos dotter, min bonusdotter, är 12 år nu i januari.
Men vi hoppas det ska gå bra ändå, den lilla får en himla fin och bra storasyrris. <3
Bild från kub-testet, ca v 14

Bebismagen börjar växa..

..och växa..

Bild från det stora vanliga ultraljudet. ca v 19

Precis hälften gånget (vad vi vet) på julafton!

Ännu lite större.. och nu har det gått ännu lite tid.

onsdag 30 oktober 2013

Project Pitchfork - Rain

http://www.youtube.com/v/hCPVLjrHDTs?version=3&autohide=1&autoplay=1&showinfo=1&attribution_tag=A19pjagfLQFFH7bbeRxJfQ&autohide=1&feature=share

Underbar låt! Tyvärr syntes den inte här men om ni kopierar adressen så får ni upp videon.

lördag 26 oktober 2013

Pension

Jag fick i måndags veta att jag blivit beviljad 75% permanent sjukpension.
Det var en oerhörd lättnad för både mig och min partner, det har varit så jobbigt med ovissheten
om man har rätt till socialbidrag från månad till månad, samt att pengarna varit utbetalda från två olika ställen och olika dagar så det har varit väldigt rörigt.
Min förhoppning är ju att jag en dag ska må bättre och inte vara så sjukt stressad och trött,
och kunna sänka detta senare.
Men ska i alla fall söka jobb på 25% - inte det lättaste, jag vet. Det gäller ju att vara realistisk vad man kan få men jag tror jag skulle kunna få ett tim-jobb på något dagis t.e.x. Kan ju aldrig få fast utan universitetsutbildningen som ska till men på timmar kan man nog få, har en vän som jobbar så nu på vissdel.
Allra mest hoppas jag förstås att Aniara skall få godkänt på de pengar de sökt och att jag kanske kan få en anställning där, vilket de sagt inte alls är omöjligt.
Kommer i så fall jobba dels med ungdomar med problem och dels göra beställningsvaror.

Just nu sitter Tove och jag på hennes rum och ritar, lyssnar på musik och ja bloggar. Tove gör just nu sin fina dans :-D
Denice sover över hos henne natten till idag, de satt och pratde med mig i morse och Hedvig busade runt som vanligt :)

söndag 20 oktober 2013

Hej på er sötkorvar!

Jag har inte sådär jättemycket att uppdatera med, det är därför det dröjer mellan inläggen...
Har visserligen saker jag skulle vilja skriva om, men vill inte vara för privat här.
Men kan säga att jag förlorat en bekant i en olycka, vi är många som sörjer denna person. Men av respekt till familjen så vill jag inte gå in på det här.

Igår åkte Patrik och jag till Motala för att hälsa på vår vän Elona, min gamla kombo från den tid jag bodde i Dalarna. Hon och hennes man bor i Sundsvall men på somrarna samt då och då i övrigt så åker E till sina föräldrar och föräldrahem i Motala, så vi passade på. :-)
Är alltid så mysigt att åka dit, få se och tala med Elona och fika med henne och hennes snälla mamma (som har så många bra tips för odling och tillvaratagandet på det man odlar) och hennes pappa om man ser till honom - han håller mest till ute i garaget med sina och andras mopeder (helst då veteranmopeder).

Idag åkte Patrik och jag till Anna och Rikard och fikade med dem och deras två små söner.
Alltid trevligt :-)

Ute föll snön idag, stora blöta flingor. Tycker det är vackert med snö. Men samtidigt kan jag tycka att det kan få vara höst oktober ut iallafall - helst ingen snö innan halloween/ samhain (som wiccan firar jag sabbaten samhain, om ni inte vet vad det är så föreslår jag att ni googlar det ;) )
Tove har varit hos sin mor denna helg och idag firar de hennes bror som fyller 16 år. Men snart är det dags att fara och hämta henne.

Annars... ja jag har fortsatt praktik på Aniara och trivs som fisken i vattnet med det. Håller på att göra en pixiekjol till mig själv nu, midjedelen är av tovad ull och så syr jag fast tyg i flikar osv, så blir den omlott och knäpps med träknappar i sidan. Blir kanske bra tillslut...