Idag fick vi för första gången höra vår dotters lilla hjärta slå. <3
Min särbo Patrik filmade det hela. Han var inte helt van vid min mobil så vinkeln blev lite som den blev.. ;-)
Men det är ju ljudet som är det viktiga.
~Skogshäxan~
fredag 24 januari 2014
söndag 12 januari 2014
Miljönörd.
Som en del av er vet, så är jag något av en miljönisse.
Samtidigt är jag usel på att sopsortera och spara vatten (jag älskar att bada, så är det bara) så perfekt är jag långt ifrån.
Just nu bryr jag mig ju mest om sådant som kan skada den lilla inuti mig och mig (eftersom jag är "värddjuret" ;) )
Naturskyddsföreningen har bra, och pålitliga tips. De går inte ut med information som inte verkligen är testad, och de är inte fanatiker, du kan äta lite kött, men det ska vara ekologiskt.. osv.
Själv äter jag vegetariskt och fisk. Men sedan jag blev gravid kan jag ibland smaka pyttelite kött också.
Här kommer några bra tips för dem av er som har barn i förskolan (men även er andra förstås:)
1. Gallra bland plastleksakerna (rensa bort mjuka plastleksaker främst)
2. Nobba lek-elektronik (gammal elektronik som hamnat i leklådan. De är inte tillverkade att vara leksaker och har mindre hårda miljökrav.)
3. Skippa skumgummi (innehåller ofta bromerade flamskyddsmedel).
4. Tvätta nya gosedjur och textil.
5. Maxa ekomaten (innehåller mindre bekämpningsmedel m.m, ja du vet..)
6. Skrota konserverna (har ofta en ytbehandling på insidan som kan släppa det hormonstörande ämnet bistenol A). Kartongförpackningar är ofta bättre.
7. Värm mat i micron utan att använda plastkärl, använd tex porslin, metall osv.
8. Undvik handskar av vinyl (när man tex byter på barnen, lagar mat, städar).
9. Kolla om skötbordet innehåller skumgummi eller har överdrag av PVC-plast. Gäller även barnens sovmadrasser.
10. Städning är viktigt då miljögifter samlas i dammet. Såpa är det bästa att rengöra med, och varmt vatten.
Microfibertrasor är bra.
11. Använd parfymfritt. (Parfym innehåller ofta ett hormonstörande ämne samt kan ge astma och allergi.)
Samtidigt är jag usel på att sopsortera och spara vatten (jag älskar att bada, så är det bara) så perfekt är jag långt ifrån.
Just nu bryr jag mig ju mest om sådant som kan skada den lilla inuti mig och mig (eftersom jag är "värddjuret" ;) )
Naturskyddsföreningen har bra, och pålitliga tips. De går inte ut med information som inte verkligen är testad, och de är inte fanatiker, du kan äta lite kött, men det ska vara ekologiskt.. osv.
Själv äter jag vegetariskt och fisk. Men sedan jag blev gravid kan jag ibland smaka pyttelite kött också.
Här kommer några bra tips för dem av er som har barn i förskolan (men även er andra förstås:)
1. Gallra bland plastleksakerna (rensa bort mjuka plastleksaker främst)
2. Nobba lek-elektronik (gammal elektronik som hamnat i leklådan. De är inte tillverkade att vara leksaker och har mindre hårda miljökrav.)
3. Skippa skumgummi (innehåller ofta bromerade flamskyddsmedel).
4. Tvätta nya gosedjur och textil.
5. Maxa ekomaten (innehåller mindre bekämpningsmedel m.m, ja du vet..)
6. Skrota konserverna (har ofta en ytbehandling på insidan som kan släppa det hormonstörande ämnet bistenol A). Kartongförpackningar är ofta bättre.
7. Värm mat i micron utan att använda plastkärl, använd tex porslin, metall osv.
8. Undvik handskar av vinyl (när man tex byter på barnen, lagar mat, städar).
9. Kolla om skötbordet innehåller skumgummi eller har överdrag av PVC-plast. Gäller även barnens sovmadrasser.
10. Städning är viktigt då miljögifter samlas i dammet. Såpa är det bästa att rengöra med, och varmt vatten.
Microfibertrasor är bra.
11. Använd parfymfritt. (Parfym innehåller ofta ett hormonstörande ämne samt kan ge astma och allergi.)
Bebis.
Ja, bebis på väg här då... är i v 23 nu. <3
Vi väntar en liten flicka :-)
BF är den 13 maj. Önskar det var nu (eller ja helst igår då... ;) )
Blir ju rätt rejäl åldersskillnad på barnen då min särbos dotter, min bonusdotter, är 12 år nu i januari.
Men vi hoppas det ska gå bra ändå, den lilla får en himla fin och bra storasyrris. <3
Vi väntar en liten flicka :-)
BF är den 13 maj. Önskar det var nu (eller ja helst igår då... ;) )
Blir ju rätt rejäl åldersskillnad på barnen då min särbos dotter, min bonusdotter, är 12 år nu i januari.
Men vi hoppas det ska gå bra ändå, den lilla får en himla fin och bra storasyrris. <3
![]() |
| Bild från kub-testet, ca v 14 |
![]() |
| Bebismagen börjar växa.. |
![]() |
| ..och växa.. |
![]() |
| Bild från det stora vanliga ultraljudet. ca v 19 |
![]() |
| Precis hälften gånget (vad vi vet) på julafton! |
![]() |
| Ännu lite större.. och nu har det gått ännu lite tid. |
onsdag 30 oktober 2013
Project Pitchfork - Rain
http://www.youtube.com/v/hCPVLjrHDTs?version=3&autohide=1&autoplay=1&showinfo=1&attribution_tag=A19pjagfLQFFH7bbeRxJfQ&autohide=1&feature=share
Underbar låt! Tyvärr syntes den inte här men om ni kopierar adressen så får ni upp videon.
Underbar låt! Tyvärr syntes den inte här men om ni kopierar adressen så får ni upp videon.
lördag 26 oktober 2013
Pension
Jag fick i måndags veta att jag blivit beviljad 75% permanent sjukpension.
Det var en oerhörd lättnad för både mig och min partner, det har varit så jobbigt med ovissheten
om man har rätt till socialbidrag från månad till månad, samt att pengarna varit utbetalda från två olika ställen och olika dagar så det har varit väldigt rörigt.
Min förhoppning är ju att jag en dag ska må bättre och inte vara så sjukt stressad och trött,
och kunna sänka detta senare.
Men ska i alla fall söka jobb på 25% - inte det lättaste, jag vet. Det gäller ju att vara realistisk vad man kan få men jag tror jag skulle kunna få ett tim-jobb på något dagis t.e.x. Kan ju aldrig få fast utan universitetsutbildningen som ska till men på timmar kan man nog få, har en vän som jobbar så nu på vissdel.
Allra mest hoppas jag förstås att Aniara skall få godkänt på de pengar de sökt och att jag kanske kan få en anställning där, vilket de sagt inte alls är omöjligt.
Kommer i så fall jobba dels med ungdomar med problem och dels göra beställningsvaror.
Just nu sitter Tove och jag på hennes rum och ritar, lyssnar på musik och ja bloggar. Tove gör just nu sin fina dans :-D
Denice sover över hos henne natten till idag, de satt och pratde med mig i morse och Hedvig busade runt som vanligt :)
Det var en oerhörd lättnad för både mig och min partner, det har varit så jobbigt med ovissheten
om man har rätt till socialbidrag från månad till månad, samt att pengarna varit utbetalda från två olika ställen och olika dagar så det har varit väldigt rörigt.
Min förhoppning är ju att jag en dag ska må bättre och inte vara så sjukt stressad och trött,
och kunna sänka detta senare.
Men ska i alla fall söka jobb på 25% - inte det lättaste, jag vet. Det gäller ju att vara realistisk vad man kan få men jag tror jag skulle kunna få ett tim-jobb på något dagis t.e.x. Kan ju aldrig få fast utan universitetsutbildningen som ska till men på timmar kan man nog få, har en vän som jobbar så nu på vissdel.
Allra mest hoppas jag förstås att Aniara skall få godkänt på de pengar de sökt och att jag kanske kan få en anställning där, vilket de sagt inte alls är omöjligt.
Kommer i så fall jobba dels med ungdomar med problem och dels göra beställningsvaror.
Just nu sitter Tove och jag på hennes rum och ritar, lyssnar på musik och ja bloggar. Tove gör just nu sin fina dans :-D
Denice sover över hos henne natten till idag, de satt och pratde med mig i morse och Hedvig busade runt som vanligt :)
söndag 20 oktober 2013
Hej på er sötkorvar!
Jag har inte sådär jättemycket att uppdatera med, det är därför det dröjer mellan inläggen...
Har visserligen saker jag skulle vilja skriva om, men vill inte vara för privat här.
Men kan säga att jag förlorat en bekant i en olycka, vi är många som sörjer denna person. Men av respekt till familjen så vill jag inte gå in på det här.
Igår åkte Patrik och jag till Motala för att hälsa på vår vän Elona, min gamla kombo från den tid jag bodde i Dalarna. Hon och hennes man bor i Sundsvall men på somrarna samt då och då i övrigt så åker E till sina föräldrar och föräldrahem i Motala, så vi passade på. :-)
Är alltid så mysigt att åka dit, få se och tala med Elona och fika med henne och hennes snälla mamma (som har så många bra tips för odling och tillvaratagandet på det man odlar) och hennes pappa om man ser till honom - han håller mest till ute i garaget med sina och andras mopeder (helst då veteranmopeder).
Idag åkte Patrik och jag till Anna och Rikard och fikade med dem och deras två små söner.
Alltid trevligt :-)
Ute föll snön idag, stora blöta flingor. Tycker det är vackert med snö. Men samtidigt kan jag tycka att det kan få vara höst oktober ut iallafall - helst ingen snö innan halloween/ samhain (som wiccan firar jag sabbaten samhain, om ni inte vet vad det är så föreslår jag att ni googlar det ;) )
Tove har varit hos sin mor denna helg och idag firar de hennes bror som fyller 16 år. Men snart är det dags att fara och hämta henne.
Annars... ja jag har fortsatt praktik på Aniara och trivs som fisken i vattnet med det. Håller på att göra en pixiekjol till mig själv nu, midjedelen är av tovad ull och så syr jag fast tyg i flikar osv, så blir den omlott och knäpps med träknappar i sidan. Blir kanske bra tillslut...
Jag har inte sådär jättemycket att uppdatera med, det är därför det dröjer mellan inläggen...
Har visserligen saker jag skulle vilja skriva om, men vill inte vara för privat här.
Men kan säga att jag förlorat en bekant i en olycka, vi är många som sörjer denna person. Men av respekt till familjen så vill jag inte gå in på det här.
Igår åkte Patrik och jag till Motala för att hälsa på vår vän Elona, min gamla kombo från den tid jag bodde i Dalarna. Hon och hennes man bor i Sundsvall men på somrarna samt då och då i övrigt så åker E till sina föräldrar och föräldrahem i Motala, så vi passade på. :-)
Är alltid så mysigt att åka dit, få se och tala med Elona och fika med henne och hennes snälla mamma (som har så många bra tips för odling och tillvaratagandet på det man odlar) och hennes pappa om man ser till honom - han håller mest till ute i garaget med sina och andras mopeder (helst då veteranmopeder).
Idag åkte Patrik och jag till Anna och Rikard och fikade med dem och deras två små söner.
Alltid trevligt :-)
Ute föll snön idag, stora blöta flingor. Tycker det är vackert med snö. Men samtidigt kan jag tycka att det kan få vara höst oktober ut iallafall - helst ingen snö innan halloween/ samhain (som wiccan firar jag sabbaten samhain, om ni inte vet vad det är så föreslår jag att ni googlar det ;) )
Tove har varit hos sin mor denna helg och idag firar de hennes bror som fyller 16 år. Men snart är det dags att fara och hämta henne.
Annars... ja jag har fortsatt praktik på Aniara och trivs som fisken i vattnet med det. Håller på att göra en pixiekjol till mig själv nu, midjedelen är av tovad ull och så syr jag fast tyg i flikar osv, så blir den omlott och knäpps med träknappar i sidan. Blir kanske bra tillslut...
lördag 21 september 2013
Tråkig!
Åh, jag är så tråkig just nu..!
Orkar inte svara på mail, orkar i regel inte hälsa på folk, orkar inte ens plantera grödor på Farmville 2 :P
Seg och trött, det känns som vinterdepressionen redan fått sina klor i mig fast det bara är tidig höst ännu.
Vill bara ligga i min säng och se på tv-serier eller umgås med Älskling och, när jag ser till henne, bonusbarnet.
Samt djuren då..
Men ibland måste man väl få gå in i detta eremitliknande tillstånd. Jag går ju iallafall kvar på Aniara och träffar folk där två dagar i veckan, samt får måla eller tova eller vad det nu är jag gör för stunden.
Idag är det höstdagjämning. Som häxa och wiccan så firar jag detta, det är alltså en av wiccanernas sabbater. En underbart vacker dag för det är det också - solen skiner och i våra fruktträd lyser äpplena röda. Ibland hör man lite klingeliklang från vindspelet av gamla bestick jag gjorde på metallslöjden på Aniara.
Idag funderar vi på om vi ska orka oss iväg (Älskling är lika trött som jag) till Bra och Begagnat en sväng.
Jag hoppas också på en delad pizza ;) samt en tur i skogen med voffen.
Firar allra helst sabbaterna på så vis, ute i naturen, inte görandes något särskilt egentligen, bara känna in moder natur och årshjulet, känna årstidsväxlingarna.
Kram på er och blessed be.
)O(
Orkar inte svara på mail, orkar i regel inte hälsa på folk, orkar inte ens plantera grödor på Farmville 2 :P
Seg och trött, det känns som vinterdepressionen redan fått sina klor i mig fast det bara är tidig höst ännu.
Vill bara ligga i min säng och se på tv-serier eller umgås med Älskling och, när jag ser till henne, bonusbarnet.
Samt djuren då..
Men ibland måste man väl få gå in i detta eremitliknande tillstånd. Jag går ju iallafall kvar på Aniara och träffar folk där två dagar i veckan, samt får måla eller tova eller vad det nu är jag gör för stunden.
Idag är det höstdagjämning. Som häxa och wiccan så firar jag detta, det är alltså en av wiccanernas sabbater. En underbart vacker dag för det är det också - solen skiner och i våra fruktträd lyser äpplena röda. Ibland hör man lite klingeliklang från vindspelet av gamla bestick jag gjorde på metallslöjden på Aniara.
Idag funderar vi på om vi ska orka oss iväg (Älskling är lika trött som jag) till Bra och Begagnat en sväng.
Jag hoppas också på en delad pizza ;) samt en tur i skogen med voffen.
Firar allra helst sabbaterna på så vis, ute i naturen, inte görandes något särskilt egentligen, bara känna in moder natur och årshjulet, känna årstidsväxlingarna.
Kram på er och blessed be.
)O(
måndag 2 september 2013
Varit väldigt trött och stressad nu ett tag. Idag låg jag hela dagen och såg på Netflix under täcket,
skönt värre. Sträckkollat avsnitt av Modern family samt sett två filmer, en varulvsrulle och en vampyrfilm.
Nu i afton har vi sett om ett par avsnitt av Hemlock grove, den är så otroligt bra i mitt tycke.
Annars har det väl inte hänt så mycket.
Vi var på Marieberg igår och handlade åt Tove och jag passade på att köpa mig en sportväska, något
mindre variant, eftersom jag vill gå med på gymmet och behöver nåt att ha grejerna i.
Idag har vi hm.. handlat och ätit pizza :-)
Hösten är här på riktigt nu, det är kyligt ute och vi har haft värmefläkten på i vardagsrummet.
Men jag trivs. Jag gillar hösten. Har gjort bloggen lite höstigare i utformningen t.o.m.
Här får ni en inte vidare höstig bild, tagen vid havet i somras. Patrik är fotografen.
skönt värre. Sträckkollat avsnitt av Modern family samt sett två filmer, en varulvsrulle och en vampyrfilm.
Nu i afton har vi sett om ett par avsnitt av Hemlock grove, den är så otroligt bra i mitt tycke.
Annars har det väl inte hänt så mycket.
Vi var på Marieberg igår och handlade åt Tove och jag passade på att köpa mig en sportväska, något
mindre variant, eftersom jag vill gå med på gymmet och behöver nåt att ha grejerna i.
Idag har vi hm.. handlat och ätit pizza :-)
Hösten är här på riktigt nu, det är kyligt ute och vi har haft värmefläkten på i vardagsrummet.
Men jag trivs. Jag gillar hösten. Har gjort bloggen lite höstigare i utformningen t.o.m.
Här får ni en inte vidare höstig bild, tagen vid havet i somras. Patrik är fotografen.
![]() |
| Liten jag vid havet... |
lördag 31 augusti 2013
Ny mobil
Har ny mobil sedan en tid, fick med en ny då jag förnyade abonnemanget. Så ska försöka blogga lite via den.
Sommaren har varit ganska lugn. Var på västkusten några dagar. Inte lika trevligt som det brukar dock pga familjedrama. Blev ju ingen festival för vår del heller då Peace and Love blev nedlagt. Men det har varit fint väder iallafall (fast för varmt för mig!) Kram så länge
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






